vrijdag 12 december 2014

druk druk druk.

Het is een drukke tijd de december maand. Kerst komt eraan, en dat word hard zwoegen bij Van der Valk Hotel Zwolle.

We zijn nu 3 a 4 maanden onderweg, en het gaat al helemaal soepeltjes. Ik loop nu alleen wijk, waar ik heel trots op ben omdat dat snel gegaan is. Ze zien in dat ik het kan, en dat is heel erg fijn. Af en toe sta ik bij het luik, maar dat komt misschien nog maar 1 keer in de week voor.

Laatst stond ik chef koud luik, een eitje dacht ik! Maar er komt wel wat meer bij kijken. Toen ik de functie kreeg was het 1 dikke chaos bij het luik. Het hele scherm was groen, HELP dacht ik. Met die stress situaties moet ik proberen om te gaan. Ik bleef in de stress sfeer hangen en dat is echt niet goed, hoofdpijn zweethanden. Dat hoort niet! Ik dacht dat ik de shit inging maar uiteindelijk bleek het dat alles juist heel goed was gegaan! Ik moet meer vertrouwen in mijn kunnen hebben. Dan gaat het allemaal vanzelf want ik kan het wel!

Vorige week was er een lastige situatie ontstaan. Ik liep in wijk 7 en alles liep daar op rolletjes. Alles ging perfect. Maar toen mijn collega in wijk 2 (de drukste wijk) ziek naar huis ging ontstond er chaos. De wijk zat bomvol, en er moest iets gebeuren! Ik nam het initiatief ik nam de wijk over. Even slikken en doorgaan. Het was echt verschrikkelijk, elke gast in de wijk was geïrriteerd ze waren natuurlijk al heel lang aan het wachten. Ik nam deze complete chaos dus over. Uiteindelijk liep het wel goed af, maar ik moest rennen om de gasten nog een beetje tevreden te kunnen stellen. Het was bijna niet meer menselijk. Ik had een luikloper gevraagd me te helpen omdat ik het niet alleen kon handelen op het drukste moment. Ze hielp me gelukkig heel goed. Er was een meneer die heel erg boos was dat zijn dessert zo lang duurde, terwijl ik deze tijdig had doorgevraagd. Bij het koude luik was er ook chaos waardoor het zo lang duurde. Ik kreeg een standje van een chef dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was. Waarbij ik dacht HALLO, ik probeer de boel te redden en dan dit? Later maakte ze excuses en zei de dat ik het goed had opgelost. Dit was fijn om te horen, en alles liep gelukkig goed af.

Wat ik hiervan heb geleerd, en wijk met ontevreden gasten is een wijk die niet gered meer kan worden. Hoe hard je ook loopt hoe hard je best ook doet. Je kan de avond niet meer goed maken. Dus tijdig elke gast tevreden stellen is van belang voor goed verloop van de dag/avond.

1 opmerking:

  1. Emma, dat is nu eens leren van en aan de praktijk. Ben het niet met je eens dat je ontevreden gasten niet meer kunt redden. Je bent dan nog te veel gefocused op de producten terwijl je vergeet dat het gewoon mensen zijn zoals jij en ik. Als je ze dan op de menselijke manier aanspreekt in combinatie met de afspraken nakomen, dan kun je het recht breien.

    Je zou hiervoor moeten weten wat de gemiddelde verblijfstijd van gasten is zodat je dat kunt meenemen in je planning van benadering. Iets wetenschappelijkere aanpak, maar zeer effectief.

    Het initiatief nemen is een sterk punt. Dat wordt echt wel gezien. Iets om trots op te mogen zijn.
    Houd vast hieraan en probeer hetgeen je geleerd hebt om te zetten in actie. Pro-actief handelen krijgt zo echt de waarde die het zou moeten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen