zondag 27 september 2015

Ontbijt diensten.

Bij Mercure Hotel Zwolle draai ik de laatste tijd veel ontbijt diensten. Dit had ik ook wel is gedaan bij mijn oude leerplek ;'Van der Valk'. Maar daar had ik een keer een ontbijtdienstje om een uurtje of 8, nu is dat wel anders..

Mijn ontbijtdiensten variƫren van 5:00 tot 9:00. Als ik dan toch vroeg op moet doe het dan maar lekker extreem, 5:00 beginnen is echt ontzettend vroeg! Het wend wel en je hebt ongelofelijk veel vrij tijd overdag omdat je om 2:00 uur al vrij bent!

Bij Mercure hebben we geen ontbijt-kok dat ben ik namelijk zelf of het moment als ik om 5:00 begin. Om 6:30 staan de eerste gasten al te wachten om hun ontbijt te mogen nuttigen van het buffet. Alles moet dan ook klaar staan en ik ben de gene die die taak op dat moment vervult. Dat betekend een ongelofelijk drukke ochtend voor mij. Alles moet gedaan worden zoals: brood moet worden afgebakken, eieren moeten worden gekookt, roerei moet worden gemaakt, bacon moet worden gegrillt, een hele waslijst wat er allemaal moet gebeuren in ongeveer een uur. Dit heb ik eerst 2 keer samen met mijn leermeester gedaan, alles wat hij deed schreef ik op in een schriftje. Dat schriftje stond al snel 3 bladzijden vol met alle informatie en handelingen die je s'ochtends allemaal moet doen.

Na de 2 keer samen met mijn leermeester mocht ik het zelf gaan doen. Hij was er natuurlijk wel bij om een oogje in het zeil te houden. Het ging uiteindelijk heel goed en hij hoefde maar op een paar puntjes bij te sturen.

Na 6:30 komen de gasten binnen en is het verder een eitje, bordjes uithalen en het buffet bijhouden. Want ja als de bacon op is moet toch iemand het bijmaken!

1 opmerking: