donderdag 10 november 2016

Upsell programma

Bij PHC hebben we sinds kort een upsell programma voor alle aangesloten hotels. Het doel hiervan is om werknemers te stimuleren net dat beetje extra te verkopen. Daarvoor worden 4 producten geselecteerd waarvan de bediening extra kan upsellen. Ook gebruiken ze dit systeem bij de receptie. Daar kunnen ze bijvoorbeeld een kamer upgrade upsellen.

Bij de bediening hebben we 4 producten die we extra kunnen upsellen namelijk: bitterballen, gebak, frietjes en broodmandjes. De bedoeling is dat we het extra verkopen, dus als gasten er om vragen telt het niet mee. De kunst ervan is gasten niet te veel te vertellen.

Voorbeeld upselling:
Ik breng gasten de kaart in het restaurant en leg de kaart uit. Daarbij vertel ik niet dat er bij de hoofdgerechten geen frietjes zitten. Ik vraag wat gasten willen drinken en of ze misschien niet tijdens het uitkiezen van de gerechten al vast wat brood willen. Mochten ze dit wel willen is dit al 1 upsel punt. Zodra ik de drankjes heb gebracht neem ik de gerechten op. Mochten ze niet al hebben gevraagd om frietjes leg ik de gasten uit wat er allemaal bij het gerecht komt en wat niet. Dan vraag ik; had u er dan ook wat frietjes bij gewild? Meestal willen gasten dit wel en is er weer een upsel punt bij.

Dit upsell programma werkt in teams in het bedrijf. Dus je kunt als team winnen, en ook als individu en ook als hotel. Welk hotel verkoopt het best? En welk team is het meest gemotiveerd?

Natuurlijk zit er ook een winnende kant aan dit programma, namelijk al je punten worden opgeteld in een interactief programma via de computer. Hierop kun je zien hoeveel punten je hebt en kun je deze uitgeven aan verschillende dingen. Je kan bijvoorbeeld je punten verzilveren in een etentje of in een hotel overnachting. Dit motiveert heel erg en hierdoor word er meer verkocht. Het programma is nog te kort bezig om te kunnen zeggen hoeveel procent meer omzet dit oplevert. Maar het is in ieder geval erg leuk en motiverend om te doen.

Mijn ervaring met dit programma is erg goed. Op dit moment sta ik boven aan, misschien niet helemaal eerlijk omdat ik gewoon vaak op de werkvloer ben. Maar in verhouding upsell ik gewoon meer. Ik heb er tijd voor en vind het motiverend om te doen.

Hier kunnen andere bedrijven nog wat van leren!

1 opmerking:

  1. Vanuit het management goed bedacht, maar welk effect heeft het op de gasten? Vinden die de upsell technieken niet vervelend? gasten zijn immers niet gek.

    BeantwoordenVerwijderen