donderdag 4 augustus 2016

Bardiensten

Veel collega´s van mij moeten vaak bardiensten draaien, ik heb het afgelopen jaar niet heel vaak bardiensten gedraaid. Maar afgelopen week moest ik er toch aan geloven, ik had een bardienst!

Bardiensten beginnen altijd om 5 u smiddags. Je mag dan om 16:30 op werk komen om alvast wat te eten zodat je je dienst kan beginnen op een volle maag.

De bar is elke dag geopend van 17:00 tot 01:00. En op sommige dagen ook overdag, dat is echt een uitzondering en hierover heb ik al vertelt in mijn voorgaande blog: proeflokaal.

Als je begint met je dienst zorg je eerst dat je alles hebt wat je nodig hebt in je bar. Zoals: de kassa, ijsblokjes, munt voor de munt thee, citroentjes enzovoort. Meestal ligt dit er nog wel van de avond ervoor maar dat moet altijd even gecheckt worden. Of het nog genoeg is of of het nog goed is voor gebruik. Als je dit alles voor mekaar hebt ga je alle dranken sorteren op de glazen planken in de bar.

We sorteren dit als volgt: goedkope Whiskeys (4,50 per glas), duurdere Whiskeys (9,50 per glas), likeuren, cognac, en goedkopere mixdranken zoals vodka.

Zodra alles op zijn plek staat en de kaarsjes branden en alle tafels zijn schoongemaakt, kan je dienst echt beginnen.

De bar is open voor gasten die alleen wat willen drinken, of liever iets eten in onze bar dan in ons restaurant. Meestal zitten er de hele avond wel gasten aan de bar aan een lekker speciaal biertje. Of als er een belangrijke voetbalwedstrijd is voor de beamer met een lekker biertje of borrel.

Het is gezellig om in de bar te werken, maar het is niet echt mijn ding. Ik vind het leuker om in het restaurant te werken omdat ik me daar iets meer kan uitsloven naar gasten toe. In de bar is er toch een ander sfeertje, meer ongedwongen zou ik het noemen.

Als de laatste gasten weg zijn kan er worden opgeruimd en worden afgesloten zodat de volgende dag een andere collega er weer aan de slag kan gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten