donderdag 4 augustus 2016

MM- verkoopgesprek

Fictief verkoopgesprek van het 3 gangen keuze menu - Mercure Menu.


Ik heb hier voor u ons heerlijke Mercure menu, u kunt kiezen uit 5 voor, 5 hoofd en 4 nagerechten. Het kost 28,75. Mochten 3 gangen voor u iets teveel zijn kunt u ook alle gangen apart bestellen. Mocht er 1 gerecht zijn die u erg aanspreekt, en is er een gerecht van onze normale menu kaart die u ook erg lekker lijkt kunt u deze natuurlijk ook combineren. De prijzen van de losse gerechten staan onder aan het Mercure menu. Mocht u een voor en hoofdgerecht al hebben besteld en zit u daarna al erg vol, kunt u in plaats van het nagerecht natuurlijk ook een heerlijk kopje koffie of thee van ons krijgen. Had u er een lekker wijntje bij gewild? Op onze wijnkaart staan al onze wijnen piekfijn uitgewerkt, maar mocht u toch niet zo goed u keuze kunnen maken i.v.m. het combineren bij uw gerecht? Wij adviseren u graag! Ook zijn alle wijnen per glas te bestellen, om te voorkomen dat u tegen u zin een hele fles leeg moet drinken. Eerst 2 glaasjes prosecco? Komt eraan!


Heeft u een keuze kunnen maken? (gelijk zet ik wat brood met kruidenboter op tafel zodat ik daar niet nog een keer voor hoef te lopen)


--- Gasten kozen het mercure menu, 2 personen 3 gangen.
---  1x de carpaccio 1x de mosterdsoep
---  1x de ribeye   1x de zalmfilet
---  1x de cheesecake  1x het kaasplankje


Hoe wilt u de rib eye het liefst hebben? Rood, medium of iets meer doorbakken? Of het liefst ergens tussen in? ( Door het soort gasten in te schatten gebruik ik iets makkelijker taalgebruik of juist een iets professionelere woordenkeus. )


De gasten krijgen het voorgerecht uitgeserveerd, en de glazen prosecco zijn inmiddels op. Had u nog graag iets willen drinken bij uw voorgerecht? De gasten willen graag de witte droge huiswijn drinken bij hun voorgerecht. Ik zorg dat de wijn snel op tafel staat zodat de gasten hun wijntje heerlijk met hun voorgerecht kunnen combineren.


Tussen door vraag ik even of alles naar wens is.


De gasten hebben het voorgerecht op en ik haal het netjes uit met de vraag: ´ Had het u gemaakt?´. De gasten reageren uitbundig met dat het heerlijk was. In de glazen van de gasten zit nog een beetje wijn dus ik schat in dat als het hoofdgerecht er is de glazen wel leeg zijn. Ik vraag had u er misschien een flesje water bij gewilt? De gasten reageren met : ´oh dat zal wel lekker zijn ja!´. ´Still of bruisend?´: is de daaropvolgende vraag van mij. De gasten gaan voor still, en ik breng zo snel mogelijk de fles spa blauw.


Het hoofdgerecht is inmiddels klaar en ik serveer die uit met de bijpassende garnituren. De wijnglazen zijn inmiddels leeg, ik vraag:´ Had u er nog een wijntje bijgewilt?´ De gasten antwoorden met:´op de wijnkaart zagen we een heerlijk glas apostelhoeve die vast wel lekker bij de zalmfilet past, en de rode huiswijn lijkt me wel erg lekker bij de rib eye!. Een prima combinatie antwoord ik, en ik haal de gevraagde wijntjes op. Bij voorkeur schenk ik de wijnen van de wijnkaart aan tafel in, zodat de gasten precies weten wat ze drinken.


Tussendoor vraag ik nog eens of alles smaakt en of de garnituren voldoende zijn.


De gasten zijn uitgegeten en ik vraag of het aan de wensen voldeed.


Ik vraag het nagerecht uit, en die is er vrij snel. Ik vertel de gast bij het kaasplankje welke kazen er vandaag allemaal op liggen. Ik anticipeer snel op het feit dat de gast niks meer te drinken heeft en vraag of de gast met het kaasplankje een bijpassend glaasje rode port erbij wilt. De gast reageerd verrast en stemt daarmee in. De gast met de cheesecake wil het houden bij het water wat er nog in zijn glas zat.


ik serveer de rode port en zie dat de gast al een hapje heeft gehad, waarbij ik gelijk vraag: ´ En, smaakt het? ´ De gast reageerd enthousiast dat het heerlijk is.


Eenmaal uitgegeten van het nagerecht vraag ik of ik ze nog kan verblijden met een kopje koffie of thee. Ook probeer ik een koffie compleet te verkopen met een aantal heerlijke lekkernijen en bonbons. De gast vertelt me dat ze al erg vol zitten, maar toch een espresso en een koffie willen.


Ik serveer de espresso met een glaasje ijswater en de bijhorende dingen, en ik serveer de koffie met de bijbehorende dingen. De gast met de koffie vraagt of hij ook een glaasje ijswater erbij mag. Waarop ik zeg;´ Natuurlijk!´


De gasten zitten heerlijk na te kletsen en ik vraag of ik nog iets voor te kan betekenen, ze vragen de rekening die ik daarna gelijk breng. Ze zetten het op hun kamer en geven een mooie fooi erbij. Ze staan op en ik wens ze nog een fijne avond toe en ik zeg hopelijk tot de volgende keer! Waarop ze reageren:´ dat lijkt me wel!´.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten